Veelgestelde vragen
Hieronder vindt u enkele vragen en antwoorden over het gebruik van iPad in de klas.
Een tablet is, naast werkboeken, handboeken, notities, … slechts één van de leermiddelen die in het Sint-Ursula-Instituut zal worden gebruikt.
Het toestel is erg mobiel en kan zowel in de klas als erbuiten flexibel worden ingezet.
Een tablet start snel op en is onmiddellijk gebruiksklaar.
Met een opgeladen batterij kan je een ganse lesdag doorkomen.
Het toestel is licht, is ook eenvoudig op te bergen in de boekentas en neemt weinig plaats in op een schoolbank.
Qua gebruiksgemak is het erg vergelijkbaar met de smartphones die jongeren vandaag al erg gewoon zijn.
De visie van Apple op het gebruik van een iPad in de klas komt zeer sterk overeen met de manier waarop we binnen het Sint-Ursula-Instituut het gebruik van een digitaal leermiddel in de klas zien.
De iPad biedt ontelbare mogelijkheden om het leercomfort van de leerling te verhogen. Zo is er bijvoorbeeld een ingebouwde voorleesfunctie, de mogelijkheid om Augmented Reality te gebruiken, meer dan 1 app om de creativiteit van de leerling ten volle te ontplooien (Clips, iMovie, GarageBand...).... Met de iPad beschikken leerlingen en leraren over meer manieren om te denken en te creëren.
Er wordt gebruik gemaakt van een eenvoudig webportal (Apple School Manager) en een beheersysteem voor iPad in een klasomgeving (jamf). Op die manier kunnen niet enkel alle toestellen makkelijk van op één plek centraal worden beheerd, maar kan ook de leraar op elk moment de volledige controle over het lesgebeuren bewaren.
Dit document geeft u enkele ideeën, gebaseerd op de vier ontwerpprincipes uit de visie van Apple op het onderwijs.
Niet noodzakelijk. De iPad is een digitaal leermiddel dat naast andere leermiddelen gebruikt wordt. Zo kan het zijn dat in sommige vakken de iPad het handboek of de papieren cursus vervangt. In andere vakken zal de iPad mogelijk samen met een bestaand handboek of werkboek gebruikt worden. Op deze manier hebben leerlingen een hoeveelheid informatie ter beschikking en een veelheid aan didactische middelen via de meest recente technologieën.
In het Sint-Ursula-Instituut wordt gebruik gemaakt van een Apple iPad vanaf de 7de generatie met 32 GB, 64 GB, 128 GB en 256 GB interne opslagcapaciteit en 2 GB RAM.
Eind 2020 lanceerde de minister van onderwijs het idee voor een “Digisprong”. Door een extra investering van bijna € 375 miljoen, is het de bedoeling om de achterstand inzake digitaal onderwijs om te buigen in een voorsprong voor alle scholen in Vlaanderen.
Het Sint-Ursula-Instituut heeft die grote sprong voorwaarts inzake digitaal onderwijs enkele jaren geleden al gezet met de invoering van de iPad voor al onze leerlingen. We blijven voortdurend investeren in de verdere professionalisering van onze leraren en in de nodige infrastructuur om digitaal ondersteund onderwijs optimaal te laten verlopen.
Als school zullen we de middelen, die we voor Digisprong van de overheid ontvangen, inzetten om het gebruik van de iPad verder te faciliteren.
U heeft de keuze uit 3 mogelijkheden.
iPad aankopen
Alle leerlingen krijgen de kans om een nieuwe iPad (9de of 10de generatie) aan te kopen via de Digisprong webshop van de school, in samenwerking met Econocom.
Enkel nieuwe iPads die aangekocht worden via deze webshop zullen nog toegelaten worden in de school en worden opgenomen in het beheersysteem. Eigen toestellen elders aangekocht zullen niet gebruikt kunnen worden.
Er kan één iPad per leerling gekocht worden.
Voor nieuwe leerlingen is bij deze iPad standaard een verzekering voorzien die zal lopen tot de leerling de school verlaat of tot einde schooljaar 2023-2024.
Voor leerlingen die op deze manier een iPad kopen zal er tot einde schooljaar 2023-2024, of tot de leerling de school verlaat, een bedrag van € 120,00* per schooljaar via de schoolrekening terugbetaald worden.
Hoe aan te kopen?
Huidige leerlingen: handleiding voor aankoop iPad (vanaf 1 juli 2023)
Nieuwe leerlingen: handleiding voor aankoop iPad (vanaf 1 juli 2023)
iPad lenen
Leerlingen die geen iPad wensen aan te kopen, krijgen de kans om een iPad te lenen van de school. De leenperiode loopt van 1 september tot eind juni.
Leerlingen die een iPad van de school willen uitlenen, kunnen zich hiervoor aanmelden via een registratieformulier (zie QR code) tot en met 15 augustus 2023.
De leerling ontvangt een iPad (minimaal iPad 6de generatie) van 32 GB, met inbegrip van een hoes. Het toestel wordt ook verzekerd door de school.
Dit toestel zal gratis worden aangeboden mits betaling van een waarborg van € 120,00 en ondertekening van een gebruikersovereenkomst. Het bedrag van € 120,00 stort u op het rekeningnummer van de school BE31 4067 0158 6155 met als mededeling: waarborg iPad en de naam en voornaam van de leerling. Op het ogenblik dat de iPad eind juni onbeschadigd terug wordt ingeleverd, zal de waarborg worden terugbetaald.
Vanaf 1 september 2023 contacteert u idesk@sui.be voor een aanvraag.
Huidige iPad blijven gebruiken
Bestaande leerlingen waarvan de iPad (minimaal iPad 6de generatie) in het beheersysteem van de school zat op 1 juni 2023, kunnen dit toestel blijven gebruiken.
Voor deze leerlingen zal er tot einde schooljaar 2023-2024 of tot de leerling de school verlaat, een bedrag van € 120,00* per schooljaar via de schoolrekening terugbetaald worden. Deze leerlingen blijven de kans krijgen om hun onbeschadigde iPad te verzekeren.
Tot slot
Een iPad die aangekocht of geleend wordt, wordt eind augustus op school geleverd. U ontvangt in augustus dan ook meer praktische informatie over het afhalen van de iPad op school.
*Het bedrag van € 120,00 per schooljaar wordt pro rata uitbetaald, op basis van het aantal volledige maanden dat de leerling effectief school heeft gelopen op SUI én geen gebruik heeft gemaakt van een leentoestel van de school.
Nee, dit is niet meer mogelijk, tenzij de iPad al eerder in het beheersysteem van de school opgenomen is.
Enkel deze toestellen zijn toegelaten:
- een iPad die werd aangekocht via de Digisprong webshop;
- een iPad die via de school geleend wordt;
- een iPad die tijdens schooljaar 2022-2023 al in het beheersysteem van de school opgenomen is.
Stappenplan
1. Open de volgende website https://www.procurato.store/sui/customer/account/login/ of scan de QR-code. De website is beschikbaar vanaf 1 juli 2023.
Voor schools gebruik is de iPad 9de generatie met 64GB en een beschermhoes voldoende.
U heeft echter ook andere mogelijkheden zoals 256 GB, Apple Pencil of Logitech crayon. U kan optioneel ook kiezen voor een iPad 10de generatie of accessoires.
Meer informatie over hoe u een iPad kan bestellen vindt u hier: https://sui.be/kennismaking/ipadindeklas/ipadaankopenoflenen/
Hieronder vindt u een overzicht van de verschillende prijzen.
Leerlingen die geen iPad wensen aan te kopen, krijgen de kans om een iPad te lenen van de school.
Leerlingen die een iPad van de school willen uitlenen, kunnen zich hiervoor aanmelden via een registratieformulier (zie QR code) tot en met 15 augustus 2023.
De leenperiode loopt van 1 september 2023 tot eind juni 2024.
De leerling ontvangt een iPad (minimaal iPad 6de generatie) van 32 GB, met inbegrip van een hoes. Het toestel wordt ook verzekerd door de school.
Dit toestel zal gratis worden aangeboden mits betaling van een waarborg van € 120,00 en ondertekening van een gebruikersovereenkomst. Het bedrag van € 120,00 stort u op het rekeningnummer van de school BE31 4067 0158 6155 met als mededeling: waarborg iPad en de naam en voornaam van de leerling. Op het ogenblik dat de iPad eind juni onbeschadigd terug wordt ingeleverd, zal de waarborg worden terugbetaald.
Vanaf 1 september 2023 contacteert u idesk@sui.be voor een aanvraag.
De iPad die u via de webshop aankoopt of die u via de school leent, wordt op school geleverd.
U ontvangt dus geen toestel thuis.
Alle leerlingen in het Sint-Ursula-Instituut werken met een iPad.
We gaan ervan uit dat een iPad minimaal 3 schooljaren kan gebruikt worden.
De iPad is een digitaal leermiddel en wordt gebruikt naast andere leermiddelen zoals boeken, cursussen... De leraar gebruikt de iPad als dit voor de leerling een meerwaarde is. De iPad zal dus in bepaalde lessen intensief gebruikt worden en in andere lessen misschien minder.
De school maakt gebruik van beheerde Apple ID’s. Beheerde Apple ID's zijn uniek binnen de school en staan los van eventuele andere Apple ID's die je voor jezelf aanmaakte. In tegenstelling tot een persoonlijk Apple ID bepaalt de beheerder tot welke voorzieningen de beheerde Apple ID toegang heeft.
Wat is een beheerde Apple ID?
De school zal de beheerde Apple ID gebruiken om de leerling te laten inloggen op zijn of haar iPad en om toegang te geven tot Apple voorzieningen.
Deze voorzieningen omvatten iCloud, iTunes U en de apps Klaslokaal en Schoolwerk.
Daarnaast kan men met andere gebruikers in de school samenwerken in Pages, Numbers en Keynote. Bij elke beheerde Apple ID komt ook nog eens 200 GB aan iCloud-opslagruimte.
Je beheerde Apple ID is je gebruikersnaam@sui.be. Het wachtwoord is hetzelfde dan voor Office 365.
Beschikbare voorzieningen
Om de aandacht niet af te leiden van het onderwijs, zijn de volgende voorzieningen niet beschikbaar met een beheerde Apple ID:
- Aankopen in de App Store
- Aankopen in de iTunes Store
- Aankopen in de Book Store
- Bedienen van HomeKit-apparaten
- Apple Pay
- Zoek mijn iPhone
- Zoek mijn Mac
- Zoek mijn vrienden
- iCloud Mail
- iCloud-sleutelhanger (sleutelhanger-items worden echter bewaard en hersteld op gedeelde iPad-apparaten)
- iCloud Delen met gezin
Aan het begin van het schooljaar krijg je de inloggegevens van je beheerde Apple ID.
Persoonlijk Apple ID
Je kan bij de iTunes Store en App Store wel inloggen met een persoonlijk Apple ID dat je zelf aanmaakt zodat je op je eigen iPad apps kan installeren. De school ziet geen gegevens van je persoonlijk Apple ID.
Als school ondersteunen we het gebruik van een persoonlijk Apple ID niet. Dit maak en beheer je dus volledig zelf.
Persoonlijke Apple ID's zorgen ervoor dat het risico op ongecontroleerd gebruik (bijvoorbeeld games tijdens de les of huiswerk) groter wordt. De school voorziet alle apps die nodig zijn voor het gebruik van de iPad in de les.
De school installeert de apps die nodig zijn voor de lessen op de iPad van uw zoon of dochter.
Klasgebonden apps kunnen geïnstalleerd worden vanuit Jamf Leerling. Hiervoor is geen persoonlijk Apple ID nodig.
Elke leerling kan één iPad aanschaffen via de school. Aangezien we ervan uitgaan dat leerlingen minimaal 3 jaar met eenzelfde iPad voor school kunnen werken, zullen zij pas na verloop van 3 schooljaren opnieuw een iPad via de school kunnen aanschaffen.
De school voorziet een stevige beschermhoes. Deze hoes zorgt ervoor dat de iPad optimaal beschermd kan worden tegen beschadiging.
De beschermhoes van de school is verplicht, en kan via de Digisprong webshop besteld worden.
Via de webshop bij aankoop iPad (7de, 8ste of 9de generatie)
We raden u aan om samen met de aankoop van de iPad de stevige beschermhoes van de school te bestellen. Dit kan via de webshop https://www.procurato.store/sui/customer/account/login/. Indien u hiervoor een nieuw account dient aan te maken, gebruikt u de code 'SUI-iPad-2861OLVW'.
Pipetto Origami Pencil Shield voor iPad | 44,85 euro |
Via de school indien u al een iPad aankocht (5de en 6de generatie)
Via de school kan u een beschermhoes (NutKase Bumpkase met schouderband) voor een iPad van de 5de en 6de generatie bestellen, zolang de voorraad strekt. Hiervoor stuurt u een e-mail naar idesk@sui.be. Het bedrag van 30,00 euro stort u op het rekeningnummer van de school BE31 4067 0158 6155 met als mededeling het leerlingnummer van uw zoon/dochter, naam en voornaam, beschermhoes iPad.
Tegen 1 september verwachten we dat de leerling
- zijn iPad in het beheer van de school zet (in dienst nemen van de iPad)
- is ingelogd met het Apple ID van de school
- is ingelogd in Smartschool
- is ingelogd met het mailadres van de school in de app Mail
Hier vindt u alle informatie terug in verband met het installeren van de iPad na afhalen op school.
Een iPad die aangekocht werd via de Digisprong webshop van de school heeft een waarborg van 2 jaar (24 maanden), die enkel geldig is op de Apple hardware.
Vallen niet onder de waarborg:
- softwareproblemen van gelijk welke aard
- het verlies van data schade als gevolg van oneigenlijk gebruik
- valschade
- vochtschade
- cosmetische schade
- glasbreuk
- lichtnetadapter en lightningkabel
Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd. Dit om na te gaan of het probleem het gevolg is van normale slijtage, dan wel van een abnormaal defect.
Bij herstelling geldt een waarborg van 3 maanden op de te vervangen onderdelen en de uitgevoerde werken.
Bij nieuwe iPads die aangekocht werden via de Digisprong webshop van de school sinds schooljaar 2021-2022 is de verzekering inbegrepen.
Voor iPads die vóór schooljaar 2021-2022 werden aangekocht, komt de schoolverzekering niet tussen.
Voor iPads die aangekocht werden na juli 2021, neemt u contact met de iCoach via idesk@sui.be.
Onderstaande informatie is enkel geldig voor iPads die aangekocht werden vóór juli 2021.
Welke problemen kunnen er zijn?
- De iPad start niet meer op
- Er is enkel een zwart scherm
- Er loopt een witte streep over het scherm
- Er is schade aan de iPad (glasbreuk, val- of waterschade)?
- …
Garantie of geen garantie? Wat zijn de kosten?
Als het iPad-probleem wordt gedekt door de Apple-garantie (hardwareproblemen) of door de consumentenwetgeving, hoef je niets te betalen. In alle andere gevallen valt de reparatie buiten de garantie (en wordt deze niet gedekt) als één van deze omstandigheden van toepassing zijn:
- De iPad is meer dan twee jaar oud;
- Het scherm van de iPad gaat per ongeluk kapot (glasbreuk, val- en waterschade);
- De iPad heeft andere onopzettelijke schade of problemen die zijn veroorzaakt door ongeoorloofde aanpassingen.
iPad model | Kosten voor reparatie buiten garantie |
iPad 6de, 7de, 8ste en 9de generatie | +/- € 300,00 |
De iPad zal voor deze prijs steeds volledig vervangen worden. Apple herstelt geen scherm bij glasbreuk.
Welke stappen onderneem je?
Stap 1: Melden bij de iCoach (indien hardware probleem)
Ga langs bij de iCoach (lokaal 5107) en meld het probleem.
De openingsuren van de helpdesk van de iCoach kan je terugvinden aan het lokaal.
In sommige gevallen kan het zijn dat de iPad volledig gewist moet worden. Vergeet dus zeker niet om een reservekopie te nemen.
Hoe doe je dit? Instellingen - tik op 'je naam' - tik op 'iCloud' - tik op 'iCloud-reservekopie' - tik op 'maak nu reserverkopie'.
Stap 2: iPad ter herstelling aanbieden bij Econocom
- Je meldt de iPad aan ter herstelling via servicedesk.dplan.be@econocom.com. Omschrijf in de mail het probleem, geef het serienummer van de iPad en vermeldt steeds dat het om een leerling van SUI gaat.
- De servicedesk start het herstellingsproces op en zal de mogelijkheid geven om de iPads te laten ophalen (pickup & return - betalend) of deze binnen te brengen in een Switch-winkel (carry-in).
De herstelling neemt meestal zo'n 5 tot 10 werkdagen in beslag.
Stap 3: reserve-iPad ophalen bij de iCoach
Met (een kopie) van de aanmelding bij de servicedesk kan de leerling bij de iCoach een reserve-iPad komen uitlenen en dit voor een periode van 14 dagen. Zo komt hij of zij nooit zonder iPad te zitten. Stuur hiervoor een bericht via Smartschool wanneer de iPad kan afgehaald worden zodat hiervoor het nodige kan klaargelegd worden.
Stap 4: na de herstelling
- Laat steeds weten aan de iCoach dat de iPad hersteld is. Indien de leerling een nieuwe iPad kreeg, geeft hij of zij ook het nieuwe serienummer door. Dit kan tijdens de helpdesk-uren of via een berichtje in Smartschool.
- De leerling start de iPad pas op nadat hij of zij een melding maakte bij de iCoach en hiervan een bevestiging kreeg. Pas dan kan hij of zij terug inloggen op het beheer van de school. Indien de iPad toch reeds vroeger opgestart wordt, dan zal deze mogelijk terug volledig moeten gewist worden voordat de leerling op het beheer kan inloggen.
Glasbreuk
Bij glasbreuk kan het toestel ook worden hersteld bij een andere winkel naar keuze. Dan zal enkel het scherm vervangen worden. Dit hoeft niet gemeld te worden aan de iCoach. De reparatie zal meestal maar 1 dag in beslag nemen.
Bij deze winkels hebben we goede ervaringen:
Wat als dit gebeurt tijdens een vakantie?
Dan kan de iPad ter herstelling aangeboden worden via servicedesk.dplan.be@econocom.com.
Aangekochte iPad via de webshop vanaf schooljaar 2021-2022
Deze iPad is verzekerd. De herstelling gebeurt via de iCoach. De leerling meldt zich aan bij de iCoach, die de verdere stappen opvolgt. De leerling ontvangt een reservetoestel.
Aangekochte iPad schooljaar 2020-2021 en eerder
De school raadt aan om deze iPad (garantie 2 jaar) niet meer te laten herstellen. De kostprijs voor een herstelling zou te hoog zijn.
De school engageert zich om te streven naar een aantal kostenbesparende maatregelen ten gevolge van het gebruik van de iPad.
Zo zal er in het 1ste jaar geen wetenschappelijk rekentoestel (kostprijs +/- € 15) aangekocht dienen te worden. Ook in het 3de jaar zal voortaan geen grafisch rekentoestel (kostprijs +/- €100) meer moeten gekocht worden. Deze rekentoestellen zullen vervangen worden door een app die de school zal voorzien.
Daarnaast verwachten we dat er ook een daling zal zijn van het aantal kopieën. Ook bestaat de mogelijkheid dat er voor een specifiek vak in een specifiek jaar geen handboek meer nodig is.
De iPad wordt tijdens les- en klasmomenten, zowel binnen als buiten het schooldomein, gebruikt als dit noodzakelijk is voor de les of door de leraar wordt toegestaan. Tijdens recreatiemomenten buiten het schoolgebouw is het gebruik van de iPad enkel zittend of stilstaand toegelaten. Het is verboden om de iPad tijdens de recreatiemomenten in de gangen en op trappen te gebruiken.
De iPad wordt uit de buurt van eten en drinken gehouden. Het toestel wordt dan ook niet gebruikt in de cafetaria’s tijdens het ontbijt en de middagpauze.
Omdat de iPad een leermiddel is, mag het toestel tijdens de avondstudie gebruikt worden.
Leerlingen uit klassen met een eigen vast lokaal (stamlokaal) kunnen tijdens pauzes hun iPad achterlaten in hun klaslokaal. Deze lokalen worden steeds afgesloten.
Moet uw zoon of dochter toch na een pauze niet terug naar het eigen lokaal, dan kan hij of zij de iPad tijdens de pauze ook bij zich dragen.
Leerlingen van de tweede en derde graad kunnen hun iPad ook bewaren in de lockers.
Leerlingen worden verondersteld hun iPad elke dag bij te hebben op school, en ook ’s avonds mee terug naar huis te nemen. De iPad kan immers ook gebruikt worden om huiswerk te maken of bij afstandsonderwijs of afwezigheid.
De school voorziet geen plaatsen waar de iPad op een veilige manier kan bewaard worden tot de volgende dag.
Een permanent werken aan professionalisering van al onze medewerkers vinden we op het Sint-Ursula-Instituut erg belangrijk.
In het kader van dit iPad-project worden de leraren van de school al sinds eind 2017 opgeleid in het gebruik van een iPad in een onderwijscontext. Ook naar de toekomst blijft de school sterk inzetten op verdere opleiding en het delen van voorbeelden en ervaringen uit de praktijk (‘best practices’). We streven ernaar dat elke leraar het certificaat van Apple Teacher kan behalen.
Elke iPad die door leerlingen en leraren op school wordt gebruikt staat onder beheer van de school.
De school maakt hierbij gebruik van een beheersysteem, Jamf School.
Het bedrijf Jamf heeft de privacyconvenant onderwijs ondertekend en werkt dus conform de recentste privacywetgeving (GDPR). Concreet betekent dit dat de school slechts een beperkt aantal gegevens kan zien op de iPad van de leerlingen.
Wat kan de school zien in Jamf School?
- De naam van de leerling en de klas;
- De locatie van de iPad bij benadering (te vergelijken met “Zoek mijn iPhone”);
- De naam van de iPad, de iPadOS-versie, het serienummer, de geheugencapaciteit (hoeveel geheugen is er nog vrij), de online status (wanneer werd er voor het laatst ingecheckt), het batterijgebruik (percentage opgeladen);
- De door de school geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud);
- Door de leerling geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud).
Wat kan de school niet zien?
- E-mail- en berichtenconversaties, contactpersonen, agenda;
- Toegangscode, wachtwoorden, privé wifi-instellingen. De school kan de toegangscode wel resetten;
- Geen enkele inhoud, frequentie of tijdstip van gebruik van apps;
- Data die zijn opgenomen door de microfoon of de camera (dus geen foto’s, video’s, geluidsbestanden);
- De persoonlijke Apple ID of gegevens die daarmee verband houden bijv. kredietkaart- of prepaidkaartgegevens.
De school beschikt over een beperkt aantal reservetoestellen. In de mate van het mogelijke, zal de school gedurende een periode van maximum 2 weken een reservetoestel ter beschikking stellen. Dit gebeurt enkel in het geval van defect of diefstal. Voor diefstal is een bewijs van aangifte bij de politie vereist, voor defect is een ontvangstbewijs (voor herstelling) van een Apple certified reseller vereist.
De school stelt geen reservetoestel ter beschikking van leerlingen die hun toestel vergeten zijn, verloren zijn of waarvan het toestel niet is opgeladen.
Schermtijd
Met de functie 'Schermtijd' kan u het gebruik van apps toestaan en beperken, apparaatvrije tijd inplannen en andere instellingen opgeven. Zo kan u samen met uw zoon of dochter bewustere keuzes maken over hoe hij of zij het apparaat thuis gebruikt. U kan de instellingen op elk moment wijzigen of uitschakelen.
Wat zijn de mogelijkheden van de app ‘Schermtijd’?
Schermtijd bestaat uit een aantal onderdelen:
- Downtime: u bepaalt vanaf welk tijdstip van de dag uw zoon of dochter bepaalde apps niet meer mag gebruiken.
- Applimieten: u stelt limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in. • Altijd toegestaan: u kan die apps kiezen die u altijd wil toestaan, zelfs als de tijdslimiet voorbij is (zoals bv Smartschool)
- Content en privacybeperkingen: u kan bepaalde content blokkeren, zoals aanpassingen doen voor de toegangscode en u kan een leeftijdskeuring voor films en series kiezen.
Wat zijn de voordelen van Schermtijd?
In tegenstelling tot de vorige functies voor Ouderlijk toezicht, geeft Schermtijd een veel completer beeld van hoé uw zoon of dochter zijn of haar iPad gebruikt. Aan de hand van het gebruik kun u hem of haar bijvoorbeeld belonen voor verantwoord gebruik.
Schermtijd omzeilen kan niet zomaar, want er is een viercijferige pincode nodig om bijvoorbeeld instellingen aan te passen en om apps langer te kunnen gebruiken dan de aangegeven limiet.
Hoe kan ik ‘Schermtijd’ gebruiken?
De instellingen voor deze app vindt u in de standaard Instellingen-app, onder de Niet Storen-functie.
- Ga op uw iPhone of iPad naar 'Instellingen' > 'Schermtijd'.
- Tik op 'Schakel schermtijd in'.
- Tik op 'Ga door'.
- Selecteer 'Dit is de iPad van mijn kind'.
U kunt nu op elk gewenst moment een rapport bekijken over hoe uw kind het apparaat, apps en websites gebruikt. Met Schermtijd kunt u ook een speciale toegangscode aanmaken om de schermtijd-instellingen te beveiligen, zodat u de enige bent die extra tijd kan toewijzen of wijzigingen kan aanbrengen.
Onder het kopje Downtime stelt u in van hoe laat tot hoe laat de mogelijkheden van het toestel beperkt worden. U kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de Downtime in te laten gaan om 21.00 uur ‘s avonds tot 07.00 uur de volgende ochtend. Hierdoor blijven alleen de essentiële apps beschikbaar, zoals de Berichten- en Klok-app. Bij alle andere apps wordt een zandlopertje weergegeven en worden de appicoontjes donker afgebeeld. Eventueel kan uw kind toch nog extra tijd aanvragen bij u die u kan toewijzen door de Schermtijd-code in te voeren. De app blijft dan actief zolang u deze gebruikt. Voor Downtime bepaalt u zelf welke apps u eventueel nog wel wil toestaan. U hebt hierbij de keuze uit alle apps die op de iPad staan. U kiest bij Altijd toegestaan zelf welke apps wel en niet gebruikt mogen worden na de ingestelde Downtime.
Als u liever een limiet op apps wil instellen, dan doet u dat onder het kopje Applimieten. U kan daarbij kiezen voor alle verschillende categorieën. Dit komt van pas als u voor uw zoon of dochter een limiet wil instellen voor bijvoorbeeld alle social media-apps zoals Facebook, Snapchat en Twitter. U bepaalt zelf hoeveel uur of limiet uw kind per groep mag besteden. U kan de limiet zelfs per dag aanpassen, bijvoorbeeld als u uw kind in het weekend wat meer tijd gunt. Bij de algemene statistieken kun u ook per app aangeven hoelang u deze limiet wil gebruiken.
Vlak voor het einde van de tijdslimiet krijgt uw kind via een pop-up nog een melding dat de tijd er bijna op zit. Hij of zij kan dan niet zomaar de app blijven gebruiken, want als ouder moet u eerst de code invoeren om verder te kunnen gaan. Als kinderen de code niet weten, houdt het voor hen dus op.
Meer informatie kan u ook hier vinden.
Jamf Parent
De iPad van uw zoon of dochter staat onder beheer van de school. Hiervoor gebruikt de school het beheersysteem Jamf.
Omdat u uw kind als geen ander kent, stelt de school nu ook Jamf Parent ter beschikking. Dit geef u de mogelijkheid om apps en apparaatfunctionaliteit te beperken. Zo kan u bijvoorbeeld speeltijd, communicatie of sociale media beperken. U kan via Jamf Parent de iPad van uw zoon of dochter buiten de schooluren beheren. Tijdens de schooluren zal deze app niet toegankelijk zijn.
Via deze link vindt u een handleiding voor Jamf Parent.
Hou er wel rekening mee dat de apps terug in alfabetische volgorde op de iPad van uw zoon of dochter verschijnen.
Het toenemend gebruik van sociale media is voor veel van onze leerlingen één van de weinige sociale uitlaatkleppen die overblijven. We vernemen van ouders dat dit echter soms tot buitensporigheden kan leiden. Ook leraren geven soms te kennen dat een specifieke leerling gebaat zou zijn bij een iets meer gecontroleerde toegang op de iPad.
Als ouder kan u zelf het gebruik van de iPad buiten de schooluren beperken via de functie ‘Schermtijd’ en 'Jamf Parent'. Deze tools geven de mogelijkheid om het gebruik van apps toe te staan en te beperken, om apparaatvrije tijd in te plannen en om andere instellingen op te geven. Meer informatie hierover vindt u verder bij de veelgestelde vragen. Indien deze tools echter niet voldoende zou blijken, heeft de school een aantal profielen ingevoerd, die het gebruik van specifieke toepassingen en apps op de iPad kan blokkeren.
Schoolgebonden apps zullen altijd gebruikt kunnen worden. Specifieke websites worden op dat ogenblik geblokkeerd.
Afhankelijk van de situatie waarin uw zoon of dochter zich bevindt, zijn er volgende profielen mogelijk:
- Profiel 'groen': start profiel voor elke leerling
- Profiel ‘oranje’: beperking in gebruik van de iPad elke schooldag (van maandag tem vrijdag) van 8.30 uur tot 16.00
- Profiel ‘rood’: beperking in gebruik van de iPad. De iPad kan te allen tijde enkel gebruikt worden voor schoolgebonden en toegestane apps. Tijdens de vakantieperiodes valt deze beperking weg.
Voor elk van bovenstaande profielen zijn er geen beperkingen tijdens de schoolvakanties.
De vraag om een beperkingsprofiel in te stellen, kan komen vanuit de klassenraad. De klassenraad kan, in samenspraak met ouders en leerling, het initiatief nemen om het gebruik van de iPad te beperken, indien we als school merken dat een leerling op school de iPad op een ongepaste wijze gebruikt.
Maar indien u zelf als ouder thuis merkt dat uw zoon of dochter de iPad buitensporig voor niet-schoolgerelateerde zaken gebruikt, en u zich hierover zorgen maakt, mag u altijd contact opnemen met de graaddirecteur van uw zoon of dochter. We bekijken dan samen of het wenselijk is een beperkingsprofiel op de iPad van uw zoon of dochter aan te brengen.