Sint-Ursula-Instituut

secundair onderwijs
ASO - BSO - TSO

 

Veelgestelde vragen

Hieronder vindt u enkele vragen en antwoorden over het gebruik van iPad in de klas.

Waarom kiest het Sint-Ursula-Instituut voor een tablet en niet voor een laptop?

Een tablet is, naast werkboeken, handboeken, notities, … slechts één van de leermiddelen die in het Sint-Ursula-Instituut zal worden gebruikt.

Het toestel is erg mobiel en kan zowel in de klas als erbuiten flexibel worden ingezet.

Een tablet start snel op en is onmiddellijk gebruiksklaar.

Met een opgeladen batterij kan je een ganse lesdag doorkomen.

Het toestel is licht, is ook eenvoudig op te bergen in de boekentas en neemt weinig plaats in op een schoolbank.

Qua gebruiksgemak is het erg vergelijkbaar met de smartphones die jongeren vandaag al erg gewoon zijn.

Waarom kiest het Sint-Ursula-Instituut voor een iPad en niet voor een ander type tablet?

De visie van Apple op het gebruik van een iPad in de klas komt zeer sterk overeen met de manier waarop we binnen het Sint-Ursula-Instituut het gebruik van een digitaal leermiddel in de klas zien.

Zo wordt er onder meer gebruik gemaakt van een eenvoudig webportal (Apple School Manager) en een beheersysteem voor iPad in een klasomgeving (jamf). Op die manier kunnen niet enkel alle toestellen makkelijk van op één plek centraal worden beheerd, maar kan ook de leraar op elk moment de volledige controle over het lesgebeuren bewaren.

De iPad biedt bovendien ontelbare mogelijkheden om het leercomfort van de leerling te verhogen. Zo is er bijvoorbeeld een ingebouwde voorleesfunctie, de mogelijkheid om Augmented Reality te gebruiken, meer dan 1 app om de creativiteit van de leerling ten volle te ontplooien (Clips, iMovie, GarageBand...).... 

 

Zal de iPad de handboeken en kopieën vervangen?

Niet noodzakelijk. De iPad is een digitaal leermiddel dat naast andere leermiddelen gebruikt wordt. Zo kan het zijn dat in sommige vakken de iPad het handboek of de papieren cursus vervangt. In andere vakken zal de iPad mogelijk samen met een bestaand handboek of werkboek gebruikt worden. Op deze manier hebben leerlingen een hoeveelheid informatie ter beschikking en een veelheid aan didactische middelen via de meest recente technologieën.

Welk type iPad wordt er gebruikt?

In het Sint-Ursula-Instituut wordt gebruik gemaakt van een Apple iPad 8ste generatie met 32 GB of 128 GB interne opslagcapaciteit en 2 GB RAM. 

Moet ik als ouder zelf een toestel kopen of kan ik via de school een toestel huren?

Meer informatie hierover volgt.

 

We hebben reeds zelf een iPad. Kan mijn zoon of dochter dit toestel op school gebruiken?

Nee, dat is niet mogelijk. Enkel toestellen die aangekocht werden via de Digisprong webshop zijn toegelaten.

Meer informatie volgt.

 

Welke leerlingen zullen met een iPad werken?

Alle leerlingen in het Sint-Ursula-Instituut werken met een iPad.

Mijn zoon of dochter start in het eerste jaar. Hoelang zal de iPad die we nu aankopen gebruikt kunnen worden?
We gaan ervan uit dat een iPad minimaal 3 schooljaren kan gebruikt worden.
Wordt de iPad in alle lessen gebruikt?

De iPad is een digitaal leermiddel en wordt gebruikt naast andere leermiddelen zoals boeken, cursussen... De leraar gebruikt de iPad als dit voor de leerling een meerwaarde is. De iPad zal dus in bepaalde lessen intensief gebruikt worden en in andere lessen misschien minder. 

 

Wat is een beheerde Apple ID?

De school maakt gebruik van beheerde Apple ID’s. Beheerde Apple ID's zijn uniek binnen de school en staan los van eventuele andere Apple ID's die je voor jezelf aanmaakte. In tegenstelling tot een persoonlijk Apple ID bepaalt de beheerder tot welke voorzieningen de beheerde Apple ID toegang heeft.

Wat is een beheerde Apple ID?

De school zal de beheerde Apple ID gebruiken om de leerling te laten inloggen op zijn of haar iPad en om toegang te geven tot Apple voorzieningen.

Deze voorzieningen omvatten iCloud, iTunes U en de apps Klaslokaal en Schoolwerk.

Daarnaast kan men met andere gebruikers in de school samenwerken in Pages, Numbers en Keynote. Bij elke beheerde Apple ID komt ook nog eens 200 GB aan iCloud-opslagruimte.

Je beheerde Apple ID is je gebruikersnaam@sui.be. Het wachtwoord is hetzelfde dan voor Office 365.

Beschikbare voorzieningen

Om de aandacht niet af te leiden van het onderwijs, zijn de volgende voorzieningen niet beschikbaar met een beheerde Apple ID:

  • Aankopen in de App Store
  • Aankopen in de iTunes Store
  • Aankopen in de Book Store
  • Bedienen van HomeKit-apparaten
  • Apple Pay
  • Zoek mijn iPhone
  • Zoek mijn Mac
  • Zoek mijn vrienden
  • iCloud Mail
  • iCloud-sleutelhanger (sleutelhanger-items worden echter bewaard en hersteld op gedeelde iPad-apparaten)
  • iCloud Delen met gezin

Aan het begin van het schooljaar krijg je de inloggegevens van je beheerde Apple ID.

Persoonlijk Apple ID

Je kan bij de iTunes Store en App Store wel inloggen met een persoonlijk Apple ID dat je zelf aanmaakt zodat je op je eigen iPad apps kan installeren.  De school ziet geen gegevens van je persoonlijk Apple ID.

Als school ondersteunen we het gebruik van een persoonlijk Apple ID niet. Dit maak en beheer je dus volledig zelf.

Persoonlijke Apple ID's zorgen ervoor dat het risico op ongecontroleerd gebruik (bijvoorbeeld games tijdens de les of huiswerk) groter wordt. De school voorziet alle apps die nodig zijn voor het gebruik van de iPad in de les.

 

 

Als ik een iPad aanschaf via de school, hoeveel zal dit dan kosten?

Meer informatie hierover volgt.

 

 

 

Hoe worden de apps geïnstalleerd?

De school installeert de apps die nodig zijn voor de lessen op de iPad van uw zoon of dochter.

Kan ik via de school meer dan één iPad aanschaffen?

Elke leerling kan één iPad aanschaffen via de school. Aangezien we ervan uitgaan dat leerlingen minimaal 3 jaar met eenzelfde iPad voor school kunnen werken, zullen zij pas na verloop van 3 schooljaren opnieuw een iPad via de school kunnen aanschaffen.

Hoe kan ik een iPad via de school aanschaffen?

In de loop van het derde trimester vindt u hier terug hoe u de iPad kan bestellen.

Voorziet de school een beschermhoes om de iPad in op te bergen of moeten we dit zelf voorzien?

De school voorziet een stevige beschermhoes. Deze hoes zorgt ervoor dat de iPad optimaal beschermd kan worden tegen beschadiging. 

De beschermhoes van de school is verplicht, en kan via de Digisprong webshop besteld worden. De Digisprong webshop van de school zal midden juni beschikbaar zijn.

Is een beschermhoes voor de iPad wel belangrijk?

Zorgvuldig omgaan met je iPad voorkomt beschadiging (en bijhorende kosten voor herstelling). Een stevige beschermhoes kan hierbij alvast heel erg nuttig zijn.

De school heeft, na zorgvuldig en uitgebreid onderzoek, gekozen voor een beschermhoes (“bumpcase”) van het merk Pipetto. 

 

Hoe kan ik een beschermhoes van de school bestellen?

Via de webshop bij aankoop iPad

Deze mogelijkheid is enkel geldig aan het begin van een schooljaar.

We raden u aan om samen met de aankoop van de iPad de stevige beschermhoes van de school te bestellen. Dit kan via de webshop die in de loop van het derde trimester beschikbaar zal zijn. 

 

Pipetto Origami Pencil Shield voor iPad 44,85 euro

Via de school indien u al een iPad aankocht

  • Via de school kan u een beschermhoes (NutKase Bumpkase met schouderband) voor een iPad van de 5de en 6de generatie bestellen, zolang de voorraad strekt. Hiervoor stuurt u een e-mail naar idesk@sui.be. Het bedrag van 30,00 euro stort u op het rekeningnummer van de school BE31 4067 0158 6155 met als mededeling het leerlingnummer van uw zoon/dochter, naam en voornaam, beschermhoes iPad.
  • Via de school kan u een beschermhoes (Pipetto Origami Pencil Shield) voor een iPad van de 7de en 8ste generatie bestellen, zolang de voorraad strekt. Hiervoor stuurt u een e-mail naar idesk@sui.be. Het bedrag van 45,00 euro stort u op het rekeningnummer van de school BE31 4067 0158 6155 met als mededeling het leerlingnummer van uw zoon/dochter, naam en voornaam, beschermhoes iPad.

 

 

Waar kan ik het leerlingnummer van mijn zoon of dochter vinden?

Nieuwe leerlingen vinden het leerlingnummer terug via de website ouders.sui.be. Dit is het nummer dat u moet ingeven als onderdeel van het e-mailadres op de webshop van de school (bijvoorbeeld 12345).

Huidige leerlingen kunnen het leerlingnummer terugvinden via de link ‘Leerlingvolgsysteem’ op de startpagina in Smartschool. Het ‘intern nummer’ in de rubriek ‘Leerlingnummer’ is het eigenlijke leerlingnummer.

Hoe maak ik de iPad gebruiksklaar voor september?

Tegen 1 september verwachten we dat de leerling

  • zijn iPad in het beheer van de school zet (in dienst nemen van de iPad)
  • is ingelogd met het Apple ID van de school
  • is ingelogd in Smartschool
  • is ingelogd met het mailadres van de school in de app Mail  

Hier vindt u alle informatie terug in verband met het installeren van de iPad na levering thuis of afhalen (huurkoop) op school.

eBook

.pdf-versie

 

 

Hoeveel jaar bedraagt de waarborg van een iPad die via de school wordt gekocht?

Zowel de iPad die via de school wordt gekocht als de iPad die via de school via een huurkoopformule wordt aangeschaft, heeft een waarborg van 2 jaar (24 maanden), die enkel geldig is op de Apple hardware.

Vallen niet onder de waarborg:

  • softwareproblemen van gelijk welke aard
  • het verlies van data schade als gevolg van oneigenlijk gebruik
  • valschade
  • vochtschade
  • cosmetische schade
  • glasbreuk
  • lichtnetadapter en lightningkabel

Voor batterijen en andere verbruiksgoederen zal eerst een diagnostische test worden uitgevoerd. Dit om na te gaan of het probleem het gevolg is van normale slijtage, dan wel van een abnormaal defect.

Bij herstelling geldt een waarborg van 3 maanden op de te vervangen onderdelen en de uitgevoerde werken.

Is schade aan de iPad verzekerd via de schoolverzekering?

De iPad is niet verzekerd via de schoolverzekering. Voor een iPad die werd gekocht via de webshop van de school, heeft de school wel een verzekering “Multirisico’s Elektronica” aangegaan, waarop u facultatief kan inschrijven.

Deze verzekering loopt steeds voor een volledig schooljaar (van 31 augustus tem 30 augustus). De verzekering kan niet voor kortere periodes worden afgesloten.

De algemene voorwaarden van de verzekering kan u hier lezen.

Indien u een verzekering wil afsluiten, dient u eerst het aanvraagformulier in te vullen dat u hier kan vinden. Vervolgens dient de jaarpremie, die per verzekerde iPad € 38,5 bedraagt, voor aanvang van de verzekeringsperiode volledig betaald te worden door storting op het rekeningnummer van de school BE 31 4067 0158 6155, met als mededeling het leerlingnummer van uw zoon/dochter, naam en voornaam, verzekering iPad.

Zo weet u duidelijk wat er verzekerd is en wat niet. Het Sint-Ursula-Instituut heeft deze verzekering aangegaan ten behoeve van (de ouders van) onze leerlingen. De verantwoordelijkheid van de school beperkt er zich toe om de serienummers van de verzekerde toestellen door te geven aan de verzekeringsmakelaar. Verder zal de school de communicatie verzorgen tussen de verzekeringsmakelaar en (de ouders van) onze leerlingen.

 

Wat moet ik doen bij een defect of een probleem met de iPad?

Welke problemen kunnen er zijn?

  • De iPad start niet meer op
  • Er is enkel een zwart scherm
  • Er loopt een witte streep over het scherm
  • Er is schade aan de iPad (glasbreuk, val- of waterschade)?

Garantie of geen garantie? Wat zijn de kosten?

Als het iPad-probleem wordt gedekt door de Apple-garantie (hardwareproblemen) of door de consumentenwetgeving, hoef je niets te betalen. In alle andere gevallen valt de reparatie buiten de garantie (en wordt deze niet gedekt) als één van deze omstandigheden van toepassing zijn:

  • De iPad is meer dan twee jaar oud;
  • Het scherm van de iPad gaat per ongeluk kapot (glasbreuk, val- en waterschade);
  • De iPad heeft andere onopzettelijke schade of problemen die zijn veroorzaakt door ongeoorloofde aanpassingen.
iPad model Kosten voor reparatie buiten garantie
iPad 6de, 7de of 8ste generatie +/- € 300,00

De iPad zal voor deze prijs steeds volledig vervangen worden. Apple herstelt geen scherm bij glasbreuk.

Welke stappen onderneem je?

Stap 1: Melden bij de iCoach (indien hardware probleem)

Openingsuren helpdesk iCoach (lokaal 5107)

maandag 11.25 - 13.05 uur  
dinsdag 11.25 - 12.15 uur 13.05 - 13.55 uur
woensdag 10.20 - 10.35 uur  
donderdag 11.25 - 13.05 uur  
vrijdag 11.25 - 12.15 uur 13.05 - 13.55 uur

Als er een verzekering werd afgesloten aan het begin van het schooljaar, zal er indien nodig een dossier geopend worden. De bevoegde persoon zal hiervoor steeds contact met de ouders opnemen. Een verzekering afsluiten via de school is na 31 augustus niet meer mogelijk.

In sommige gevallen kan het zijn dat de iPad volledig gewist moet worden. Vergeet dus zeker niet om een reservekopie te nemen.

Hoe doe je dit?  Instellingen - tik op 'je naam' - tik op 'iCloud' - tik op 'iCloud-reservekopie' - tik op 'maak nu reserverkopie'.

Stap 2: iPad telefonisch ter herstelling aanbieden bij Econocom

  • Je meldt de iPad telefonisch aan ter herstelling: 02 712 98 38. Zorg dat je het serienummer van de iPad bij de hand hebt. Je vermeldt ook steeds dat je leerling van SUI bent.
  • De servicedesk start het herstellingsproces op en zal de mogelijkheid geven om de iPads te laten ophalen (pickup & return - betalend) of deze binnen te brengen in deze Switch-winkel (carry-in): Switch Antwerpen, Noorderlaan 79, 2030 Antwerpen, 03 226 20 06. We zijn nog in onderhandeling om ook een carry-in in Mechelen te voorzien.

De herstelling neemt meestal zo'n 5 tot 10 werkdagen in beslag.

U kan de hele procedure nog eens nalezen in dit document.

Stap 3: reserve-iPad ophalen bij de iCoach

Met (een kopie) van de herstelbon van Switch kan je bij de iCoach een reserve-iPad komen uitlenen en dit voor een periode van 14 dagen. Zo kom je nooit zonder iPad te zitten. Stuur hiervoor een bericht via Smartschool wanneer je de iPad zal komen afhalen zodat hiervoor het nodige kan klaargelegd worden.

Stap 4: na de herstelling

  • Laat steeds weten aan de iCoach dat de iPad hersteld is. Indien je een nieuwe iPad kreeg, geef je ook het nieuwe serienummer door. Dit kan tijdens de helpdesk-uren of via een berichtje op Smartschool.
  • Start de iPad pas op nadat je een melding maakte bij de iCoach en hiervan een bevestiging kreeg. Pas dan kan je terug inloggen op het beheer van de school. Indien je de iPad toch reeds vroeger opstartte dan zal je deze terug volledig moeten wissen voordat je op het beheer kan inloggen.

Glasbreuk

Bij glasbreuk kan je het toestel ook laten herstellen bij een andere winkel naar keuze. Dan zal enkel het scherm vervangen worden.  Dit dien je niet te melden aan de iCoach. De reparatie zal meestal maar 1 dag in beslag nemen.

Bij deze winkels hebben we goede ervaringen:

www.smartphoneandtabletfixer.com

www.itspot.be

Wat als dit gebeurt tijdens een vakantie?

Neem dan contact op via idesk@sui.be.

 

Gaat het gebruik van de iPad resulteren in kostenbesparingen op andere vlakken?

De school engageert zich om te streven naar een aantal kostenbesparende maatregelen ten gevolge van het gebruik van de iPad.

Zo zal er in het 1ste jaar geen wetenschappelijk rekentoestel (kostprijs +/- € 15) aangekocht dienen te worden. Ook in het 3de jaar zal voortaan geen grafisch rekentoestel (kostprijs +/- €100) meer moeten gekocht worden. Deze rekentoestellen zullen vervangen worden door een app die de school zal voorzien.

Daarnaast verwachten we dat er ook een daling zal zijn van het aantal kopieën. Ook bestaat de mogelijkheid dat er voor een specifiek vak in een specifiek jaar geen handboek meer nodig is.

Mag de iPad buiten de lesuren gebruikt worden, bijvoorbeeld tijdens de middagpauze en speeltijden?

De iPad wordt tijdens les- en klasmomenten, zowel binnen als buiten het schooldomein, gebruikt als dit noodzakelijk is voor de les of door de leraar wordt toegestaan. Tijdens recreatiemomenten buiten het schoolgebouw is het gebruik van de iPad enkel zittend of stilstaand toegelaten. Het is verboden om de iPad tijdens de recreatiemomenten in de gangen en op trappen te gebruiken.

De iPad wordt uit de buurt van eten en drinken gehouden. Het toestel wordt dan ook niet gebruikt in de cafetaria’s tijdens het ontbijt en de middagpauze.

Mag de iPad tijdens de avondstudie gebruikt worden?
Omdat de iPad een leermiddel is, mag het toestel tijdens de avondstudie gebruikt worden.
Waar kan mijn zoon of dochter de iPad bewaren tijdens de pauzes?

Leerlingen uit klassen met een eigen vast lokaal (stamlokaal) kunnen tijdens pauzes hun iPad achterlaten in hun klaslokaal. Deze lokalen worden steeds afgesloten.

Moet uw zoon of dochter toch na een pauze niet terug naar het eigen lokaal, dan kan hij of zij de iPad tijdens de pauze ook bij zich dragen.

Leerlingen van de tweede en derde graad kunnen hun iPad ook bewaren in de lockers.

Is er een veilige plaats op school om de iPad te bewaren of moet mijn zoon of dochter deze dagelijks heen en weer vervoeren?

Leerlingen worden verondersteld hun iPad elke dag bij te hebben op school, en ook ’s avonds mee terug naar huis te nemen. De iPad kan immers ook gebruikt worden om huiswerk te maken of bij afstandsonderwijs of afwezigheid.

De school voorziet geen plaatsen waar de iPad op een veilige manier kan bewaard worden tot de volgende dag.

 

Zijn de leraren voorbereid om met de iPad aan de slag te gaan?

Een permanent werken aan professionalisering van al onze medewerkers vinden we op het Sint-Ursula-Instituut erg belangrijk.

In het kader van dit iPad-project worden de leraren van de school al sinds eind 2017 opgeleid in het gebruik van een iPad in een onderwijscontext. Ook naar de toekomst blijft de school sterk inzetten op verdere opleiding en het delen van voorbeelden en ervaringen uit de praktijk (‘best practices’). We streven ernaar dat elke leraar het certificaat van Apple Teacher kan behalen.

Wordt bij het beheer van mijn iPad door de school de privacy gerespecteerd?

Elke iPad die door leerlingen en leraren op school wordt gebruikt staat onder beheer van de school.

De school maakt hierbij gebruik van een beheersysteem, Jamf School.

Het bedrijf Jamf heeft de privacyconvenant onderwijs ondertekend en werkt dus conform de recentste privacywetgeving (GDPR). Concreet betekent dit dat de school slechts een beperkt aantal gegevens kan zien op de iPad van de leerlingen.

Wat kan de school zien in Jamf School?

  • De naam van de leerling en de klas;
  • De locatie van de iPad bij benadering (te vergelijken met “Zoek mijn iPhone”);
  • De naam van de iPad, de iPadOS-versie, het serienummer, de geheugencapaciteit (hoeveel geheugen is er nog vrij), de online status (wanneer werd er voor het laatst ingecheckt), het batterijgebruik (percentage opgeladen);
  • De door de school geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud);
  • Door de leerling geïnstalleerde apps (alleen de aanwezigheid, niet het gebruik ervan of de inhoud).

Wat kan de school niet zien?

  • E-mail- en berichtenconversaties, contactpersonen, agenda;
  • Toegangscode, wachtwoorden, privé wifi-instellingen. De school kan de toegangscode wel resetten;
  • Geen enkele inhoud, frequentie of tijdstip van gebruik van apps;
  • Data die zijn opgenomen door de microfoon of de camera (dus geen foto’s, video’s, geluidsbestanden);
  • De persoonlijke Apple ID of gegevens die daarmee verband houden bijv. kredietkaart- of prepaidkaartgegevens.
Indien het toestel van mijn zoon of dochter defect of gestolen is, kan ik dan een reservetoestel van de school gebruiken?

De school beschikt over een beperkt aantal reservetoestellen. In de mate van het mogelijke, zal de school gedurende een periode van maximum 2 weken een reservetoestel ter beschikking stellen. Dit gebeurt enkel in het geval van defect of diefstal. Voor diefstal is een bewijs van aangifte bij de politie vereist, voor defect is een ontvangstbewijs (voor herstelling) van een Apple certified reseller vereist.

De school stelt geen reservetoestel ter beschikking van leerlingen die hun toestel vergeten zijn, verloren zijn of waarvan het toestel niet is opgeladen.

Hoe kan ik het iPadgebruik thuis controleren?

Schermtijd

Met de functie 'Schermtijd' kan u het gebruik van apps toestaan en beperken, apparaatvrije tijd inplannen en andere instellingen opgeven. Zo kan u samen met uw zoon of dochter bewustere keuzes maken over hoe hij of zij het apparaat thuis gebruikt. U kan de instellingen op elk moment wijzigen of uitschakelen.

Wat zijn de mogelijkheden van de app ‘Schermtijd’?

Schermtijd bestaat uit een aantal onderdelen:

  • Downtime: u bepaalt vanaf welk tijdstip van de dag uw zoon of dochter bepaalde apps niet meer mag gebruiken.
  • Applimieten: u stelt limieten voor afzonderlijke apps of categorieën in. • Altijd toegestaan: u kan die apps kiezen die u altijd wil toestaan, zelfs als de tijdslimiet voorbij is (zoals bv Smartschool)
  • Content en privacybeperkingen: u kan bepaalde content blokkeren, zoals aanpassingen doen voor de toegangscode en u kan een leeftijdskeuring voor films en series kiezen.

Wat zijn de voordelen van Schermtijd?

In tegenstelling tot de vorige functies voor Ouderlijk toezicht, geeft Schermtijd een veel completer beeld van hoé uw zoon of dochter zijn of haar iPad gebruikt. Aan de hand van het gebruik kun u hem of haar bijvoorbeeld belonen voor verantwoord gebruik.

Schermtijd omzeilen kan niet zomaar, want er is een viercijferige pincode nodig om bijvoorbeeld instellingen aan te passen en om apps langer te kunnen gebruiken dan de aangegeven limiet.

Hoe kan ik ‘Schermtijd’ gebruiken?

De instellingen voor deze app vindt u in de standaard Instellingen-app, onder de Niet Storen-functie.

  • Ga op uw iPhone of iPad naar 'Instellingen' > 'Schermtijd'.
  • Tik op 'Schakel schermtijd in'.
  • Tik op 'Ga door'.
  • Selecteer 'Dit is de iPad van mijn kind'.

U kunt nu op elk gewenst moment een rapport bekijken over hoe uw kind het apparaat, apps en websites gebruikt. Met Schermtijd kunt u ook een speciale toegangscode aanmaken om de schermtijd-instellingen te beveiligen, zodat u de enige bent die extra tijd kan toewijzen of wijzigingen kan aanbrengen.

Onder het kopje Downtime stelt u in van hoe laat tot hoe laat de mogelijkheden van het toestel beperkt worden. U kan er bijvoorbeeld voor kiezen om de Downtime in te laten gaan om 21.00 uur ‘s avonds tot 07.00 uur de volgende ochtend. Hierdoor blijven alleen de essentiële apps beschikbaar, zoals de Berichten- en Klok-app. Bij alle andere apps wordt een zandlopertje weergegeven en worden de appicoontjes donker afgebeeld. Eventueel kan uw kind toch nog extra tijd aanvragen bij u die u kan toewijzen door de Schermtijd-code in te voeren. De app blijft dan actief zolang u deze gebruikt. Voor Downtime bepaalt u zelf welke apps u eventueel nog wel wil toestaan. U hebt hierbij de keuze uit alle apps die op de iPad staan. U kiest bij Altijd toegestaan zelf welke apps wel en niet gebruikt mogen worden na de ingestelde Downtime.

Als u liever een limiet op apps wil instellen, dan doet u dat onder het kopje Applimieten. U kan daarbij kiezen voor alle verschillende categorieën. Dit komt van pas als u voor uw zoon of dochter een limiet wil instellen voor bijvoorbeeld alle social media-apps zoals Facebook, Snapchat en Twitter. U bepaalt zelf hoeveel uur of limiet uw kind per groep mag besteden. U kan de limiet zelfs per dag aanpassen, bijvoorbeeld als u uw kind in het weekend wat meer tijd gunt. Bij de algemene statistieken kun u ook per app aangeven hoelang u deze limiet wil gebruiken.

Vlak voor het einde van de tijdslimiet krijgt uw kind via een pop-up nog een melding dat de tijd er bijna op zit. Hij of zij kan dan niet zomaar de app blijven gebruiken, want als ouder moet u eerst de code invoeren om verder te kunnen gaan. Als kinderen de code niet weten, houdt het voor hen dus op. 

Meer informatie kan u ook hier vinden.

ZuluDesk Ouder (nu Jamf Parent)

De iPad van uw zoon of dochter staat onder beheer van de school. Hiervoor gebruikt de school het beheersysteem ZuluDesk. Via deze link vindt u een handleiding voor ZuluDesk Ouder.

Omdat u uw kind als geen ander kent, stelt de school nu ook ZuluDesk Ouder ter beschikking. Dit geef u de mogelijkheid om apps en apparaatfunctionaliteit te beperken. Zo kan u bijvoorbeeld speeltijd, communicatie of sociale media beperken, maar ook een melding ontvangen als uw zoon of dochter op school aankomt. U kan ZuluDesk Ouder elke weekdag tussen 16.45 en 7.00 uur, tijdens het weekend en vakantieperiodes gebruiken.

Hou er wel rekening mee dat de apps terug in alfabetische volgorde op de iPad van uw zoon of dochter verschijnen.

Via deze link kan u de app iOS Zuludesk Parent downloaden: https://apps.apple.com/app/zuludesk-parent/id1065509393

Mijn vraag staat er niet tussen.
Indien u uw vraag doorstuurt naar iDesk@sui.be, zullen wij ervoor zorgen dat deze ook in de lijst van veelgestelde vragen terechtkomt.