Sint-Ursula-Instituut

secundair onderwijs
ASO - BSO - TSO

 
U bevindt zich hier: Home > Kennismaking > Activiteiten

Activiteiten

5SO naar Mechels Broek

Gidswandeling

We begonnen de excursie in het Mechels Broek met een gidswandeling.

 

We kregen heel wat informatie over de verschillende planten en dieren die er leven. In deze foto laat de gids ons zien hoe de Pinksterbloem er uitziet.

Dankzij de informatie van de gids hebben we veel bijgeleerd over het Mechels Broek waardoor we nu onze opdrachten kunnen maken.

Plantenonderzoek

Na de gidsbeurt hadden we een pauze. We aten ons middageten op en begonnen, zodra we klaar waren, aan onze eerste opdracht. Onze eerste opdracht was plantenonderzoek. We hebben planten moeten zoeken en foto’s moeten trekken van verschillende soorten. Per soort stond er een woordje uitleg over de plant. Na het nemen van de foto’s moesten we de planten instuderen en een test afleggen. Wij hadden onze planten goed ingestudeerd en hadden goede punten. Het was een leuke opdracht.

Nadat we klaar waren met onze test en we het bundeltje van het plantenonderzoek hadden afgegeven, begonnen we aan onze tweede opdracht. Onze tweede opdracht was het bundeltje van voedselreacties in een zoetwaterecosysteem. De eerste opdracht van het bundeltje was niet zo moeilijk en vonden we interessant om te maken. Biodiversiteit was het woord dat ze zochten. De volgende opdracht vonden we heel moeilijk. De tekstjes bij de dieren waren niet zo duidelijk en daardoor konden we ons voedselweb moeilijk maken.

Beide opdrachten hebben we kunnen maken in een goed weertje en een beetje schaduw. Zalig!

  

Wateronderzoek

Als voorlaatste activiteit mochten we de onderwaterwereld onderzoeken en leren over de verschillende organismen in het poeltje. Tijdens het wateronderzoek gebruikten we kleine netjes met lange stelen om de waterdieren te vangen en in onze determineer bak te zetten.

  

De koeien hadden het beter dan ons in de schaduw bij 27°C. Nadat we de waterdiertjes hadden gevangen, zijn we in de schaduw gaan zitten en begonnen we de diertjes te determineren. We hadden het slim aangepakt door in de schaduw te gaan zitten terwijl de rest aan het genieten was van de zon.

Vogelobservatie

Als laatste opdracht hadden we vogelobservatie. We moesten een ‘afgelegen’ weggetje volgen vooraleer we aankwamen op de plaats waar de opdracht plaatsvond. Toen we het weggetje hadden afgelegd, zagen we een hutje waar we naar boven moesten gaan. Toen we boven aankwamen hadden we zicht over een veld met allemaal verschillende vogels. Hier kon je met een verrekijker kijken naar allerlei soorten vogels. We kregen bij aankomst een ‘vogeldetermineertabel’ zodat we konden zien welke soort vogel het was. De determineertabel kon ons ook helpen bij het oplossen van de oefeningen die we kregen.

Toen we klaar waren met de vogelobservatie keerden we na een warme maar leerrijke dag uiteindelijk terug naar de verzamelplaats waar we ons klaarmaakten om te vertrekken.


Terug naar overzicht