Sint-Ursula-Instituut

U bevindt zich hier: Home > Kennismaking > Activiteiten

Activiteiten

3SO op excursie naar Lier

Vrijdagochtend 28 april 2017 verzamelden 3 Latijn en 3 STEM aan de schoolpoort voor een excursie naar Lier. We hadden er allen veel zin in en stapten samen op de autobus van de Lijn, richting stad van de Schapenkoppen!

Aan het Zimmerplein kregen we meer informatie over het verloop van onze dag . Ieder van ons kreeg een papieren stadskaart van Lier. Ook werden we in groepen van 4 verdeeld. Het doel van de dag was Lier als Middeleeuwse stad beter leren kennen. Dit was door de leerkrachten geschiedenis uitgewerkt via de WhatsApp-applicatie. Na elke opdracht (die we ook via WhatsApp kregen) moesten we het antwoord in de Whatsapp-groep doorsturen. Dan pas kregen we de volgende opdracht.

Bas, Jelle, Lucas en ik vormden een groep, We begonnen onmiddellijk met de eerste opdracht: we moesten richting Begijnhof en daar een aantal vraagjes oplossen.

Een vriendelijke meneer die tegenover het Begijnhof woonde, kwam naar buiten en bood ons wat hulp aan en zo wisten we al snel dat de mevrouw boven de toegangspoort van de begijnen de Heilige Begga was, de stichtster van de begijnen. Dan gingen we het Begijnhof binnen en moesten we het portierstershuis bekijken, het was een mooi ingetogen huisje.

Voor onze volgende opdracht hadden we om 10.45 uur een afspraak met een gids aan de Sint-Gummaruskerk. Hier moesten we onze beentjes insmeren want er waren enorm veel trappen naar de toren. Onderweg kwamen we heel wat te weten over deze kerk en ook over de reusachtige klokken en over de beiaard. Toen we helemaal boven waren en goed keken, hadden we zicht op Antwerpen, Mechelen en Heist-op-den-Berg. We zagen ook onze school liggen!

Na het bezoek aan de kerk kregen we wel wat honger. We mochten zelf kiezen waar we zouden lunchen. Wij kozen voor een lekkere croque monsieur en blusten onze dorst met een ice-tea in café d’Eykenboom op de Grote Markt. Als dessertje zijn we nog een zak(je) snoep gaan halen in het Kruidvat.

Daarna trokken we naar het Zimmerplein. Vroeger was dit geen plein met gezellige terrasjes maar een aanlegkade voor schepen. De zwarte paaltjes zijn nog wel aanwezig. Je ziet ze op de foto.

De laatste 2 opdrachten lukten snel. Het was tof om via onze telefoon opdrachten te krijgen en te sturen! Het was een geslaagde dag en we hebben veel bijgeleerd over de stad Lier.

Als herinnering aan de stad van de Schapenkoppen,hebben we een foto gemaakt . Zijn we nu ook 4 Schapenkoppen?

Verslag: Thomas S. (3LAT)